- Prowadzący przedmiot: Krzysztof Kafka
Rezyliencja miejska (urban resilience) to zdolność miasta, rozumianego jako społeczno-gospodarczo-przyrodniczy system, do trwania i rozwijania się w warunkach nieprzewidywalnych zmian, zarówno nagłych i poważnych jak i subtelnych i powolnych, których rzeczywiste skutki ujawniają się w dłuższym czasie.
Niespodziewane zmiany sytuacji, wymuszające weryfikację status quo, często są przyjmowane z niechęcią, ale przy odpowiednim podejściu mogą okazać się ożywcze i otwierać nowe możliwości rozwojowe. Z drugiej strony, zmian które uznawane są za potrzebne (np. w procesie rewitalizacji), często mimo podejmowanych wysiłków nie udaje się przeprowadzić. Ujęcie systemowe pozwala lepiej radzić sobie z tymi sytuacjami, rozpoznawać złożone powiązania i uwarunkowania w miejskiej przestrzeni i dzięki temu proponować lepsze, bardziej adekwatne do rzeczywistej sytuacji i jej dynamiki propozycje projektowe.
W czasach rosnącej niepewności i globalnych zależności, coraz częściej ujawnia się potrzeba zmiany podejścia do planowania i zarządzania miejskiego na bardziej elastyczne, otwarte, inkluzywne, operujące systemowym i procesowym ujęciem rzeczywistości miejskiej. Ta zmiana w oczywisty sposób stawia w nowej sytuacji projektowanie urbanistyczne i architektoniczne.
W ramach seminarium będziemy zajmowali się sposobami zwiększania rezyliencji miejskiej, stosowaniem myślenia systemowego w projektowaniu i metodom przedprojektowych badań przestrzeni miejskiej.
- Prowadzący przedmiot: Marek Janik
- Prowadzący przedmiot: Beata Majerska-Pałubicka
- Nauczyciel: Malgorzata Balcer-Zgraja
- Nauczyciel: Jakub Czarnecki
- Nauczyciel: Janusz Poznański
- Nauczyciel: Damian Radwański
- Nauczyciel: Tomasz Wagner
Celem przedmiotu jest przekazanie wiadomości oraz umiejętności praktycznych z zakresu adaptacji i modernizacji obiektów zabytkowych oraz projektowania w kontekście kulturowym.
Przedmiot zakłada przekazanie podstawowych wiadomości z zakresu archeologii jako elementu badań ochrony dziedzictwa kulturowego, zaawansowanych metod i techniki badań w zakresie dziedzictwa kulturowego, jego ochrony i reprezentacji oraz wiadomości z zakresu głównych teorii konserwatorskich i przykładów postępowania.
- Prowadzący przedmiot: Magdalena Żmudzińska-Nowak
- Nauczyciel: Teresa Adamczyk-Bomersbach
- Nauczyciel: Karolina Chodura
- Nauczyciel: Patrycja Czubaj
- Nauczyciel: Piotr Kajzer
- Nauczyciel: Magdalena Krause-Świerczyńska
- Nauczyciel: Ryszard Nakonieczny
- Nauczyciel: Rafał Radziewicz-Winnicki
- Nauczyciel: Elżbieta Rdzawska-Augustin
- Nauczyciel: Justyna Swoszowska
- Nauczyciel: Magdalena Wałek
Projektowanie uniwersalne z elementami ergonomii dedykowany jest studentom studiów II stopnia.
- Prowadzący przedmiot: Iwona Benek
- Prowadzący przedmiot: Michał Stangel
- Nauczyciel: Elżbieta Błeszyńska
- Nauczyciel: Krzysztof Gasidło
- Nauczyciel: Marek Janik
- Nauczyciel: Wiktoria Janikowska
- Nauczyciel: Katarzyna Mazur
- Nauczyciel: Szymon Opania
- Nauczyciel: Alina Pancewicz
- Nauczyciel: Karol Pieter
- Nauczyciel: Dominika Verešová
- Prowadzący przedmiot: Jakub Czarnecki
Wykłady poruszają tematykę najnowszych zjawisk miejskich, które nie były omawiane na zajęciach z historii urbanistyki. Omawiane w ramach wykładów zjawiska związane są z globalnymi zjawiskami zachodzącymi na świecie: z kryzysem klimatycznymi, z utowarowieniem i prywatyzacją przestrzeni, z kryzysami migracyjnymi i konfliktami zbrojnymi czy z odrodzeniem oddolnych ruchów miejskich. W ramach wykładów zaprezentowane zostaną zarówno zjawiska kryzysowe, ich objawy przestrzenne i konsekwencje, a także metody reagowania wobec tych kryzysów. Przedstawiona zostanie teoria z odniesieniami literaturowymi, dobre przykłady oraz koncepcje teoretyczne.
- Prowadzący przedmiot: Agata Twardoch
Podstawowe osiągnięcia polskiej architektury współczesnej XX i XXI w. ze szczególnym uwzględnieniem tzw. Śląskiej Szkoły Architektury (główne nurty, ośrodki, architekci) na tle europejskich tendencji rozwoju w tej dziedzinie. Przedmiot ma na celu zwrócenie uwagi iż polska myśl architektoniczna wnosi swój indywidualny wkład w rozwój architektury europejskiej. Przedmiot ma na celu wykształcenie umiejętności zrozumienia i swobodnego poruszania się w głównych aspektach i tendencjach rozwojowych oraz rozróżniania indywidualnego charakteru regionalnych szkół bądź osobowości. Ma sprowokować dyskusję na temat kondycji polskiej, śląskiej, gliwickiej szkoły architektury.
- Nauczyciel: Ryszard Nakonieczny
- Prowadzący przedmiot: Beata Komar
- Prowadzący przedmiot: Zbigniew Sąsiadek
W ramach przedmiotu przekazywane są informacje o systemach nośnych stosowanych w budownictwie ze szczególnym uwzględnieniem nietypowych rozwiązań inżynierskich. Kryterium decydującym o wyborze obiektu do prezentacji jest nietypowa forma obiektu, wyróżniająca wielkość, rzadkie zastosowanie, nowoczesne rozwiązanie materiałowe lub odmienna technologia wznoszenia.
- Prowadzący przedmiot: Krzysztof Gerlic
Studia stacjonarne
- Prowadzący przedmiot: Alina Pancewicz
- Prowadzący przedmiot: Justyna Swoszowska