Podstawowe osiągnięcia polskiej architektury współczesnej XX i XXI w. ze szczególnym uwzględnieniem tzw. Śląskiej Szkoły Architektury (główne nurty, ośrodki, architekci) na tle europejskich tendencji rozwoju w tej dziedzinie. Przedmiot ma na celu zwrócenie uwagi iż polska myśl architektoniczna wnosi swój indywidualny wkład w rozwój architektury europejskiej. Przedmiot ma na celu wykształcenie umiejętności zrozumienia i swobodnego poruszania się w głównych aspektach i tendencjach rozwojowych oraz rozróżniania indywidualnego charakteru regionalnych szkół bądź osobowości. Ma sprowokować dyskusję na temat kondycji polskiej, śląskiej, gliwickiej szkoły architektury.

Przedmiot projektowanie uniwersalne z elementami ergonomii ma za zadanie wprowadzić́ studentów w temat szeroko rozumianej dostępności i uświadamiać́ różnorodne potrzeby społeczne. 

Studia II stopnia, niestacjonarne-zaoczne