Przedmiot składa się z wykładu i zajęć projektowych

Wykład

Wykład jest prowadzony interaktywnie, z dużym naciskiem na dyskusję o aktualnych problemach związanych z gospodarką odpadami i optymalizacją systemów gospodarki odpadami

Podczas zajęć będą prowadzone dyskusje łączące aspekty technologiczne, ekonomiczne, planowania i optymalizowania, i powiązanie tych elementów w jedną całość

W ramach wykładu zostaną omówione:

  • zagadnienie związane z metodami metod postępowania z odpadami a w szczególności recyklingu odpadów oraz ich wpływ na środowisko
  • podstawowe pojęć związanych z optymalizacją gospodarki odpadami komunalnym
  • zagadnienie związane z optymalizowanie systemu selektywnej zbiórki odpadów

Integralną część wykładu jest dyskusja, w której studenci z inspiracją prowadzącego będą odpowiadać na pytania: w jaki sposób można optymalizować selektywną zbiórki odpadów? Jakie będą potrzebne informacje do optymalizacji selektywnej zbiórki odpadów, do czego służą informacje pozyskane z badań ilościowych i jakościowych? Czy ekonomia ma coś wspólnego z ekologią w optymalizacji środowiskowej systemów gospodarki odpadami?

Cel dydaktyczny

  • poznanie z podstawowymi metodami, techniki oraz narzędzia w gospodarce odpadami oraz ich wpływ na środowisko;
  • poznanie podstawowych pojęć związanych z optymalizacją gospodarki odpadami komunalnymi;
  • umiejętność pozyskania informacji z różnych źródeł i ich wykorzystania;
  • umiejętność przeprowadzenie prostych analiz aspektów ekologicznych i ekonomicznych związanych z gospodarką odpadami oraz dokonywania wstępnej analizy związanej;
  • zdobycie wiedzy w zakresie wykorzystania odpadów jako substytutów surowców pierwotnych
  • umiejętność identyfikowania słabe strony istniejącego systemu gospodarki odpadami w danej aglomeracji
  • umiejętność zaprojektowania optymalnego system gospodarki odpadami dla danej aglomeracji
  • zdobycie i doskonalenie umiejętności pracy w grupie;
  • ugruntowanie umiejętności wyciągania wniosków z przeprowadzonych analiz
  • zdobycie umiejętność sporządzania sprawozdań, obrony i dyskusję dokonanego wyboru i osiągniętych wyników.

Projekt

Celem zajęć jest przedstawienie dobranego optymalnego systemu gospodarki odpadami dla wybrednej aglomeracji w oparciu o analizach ekologicznych i ekonomicznych oraz przygotowanie projektu zawierającego wszystkie zadania do realizacji a także wyciągania wniosków oraz formułowania i uzasadniania opinii

Na podstawie danych statystycznych sporządzać analizę obecnego stanu za pomocą tabeli, wykresów oraz schematu ideowego. Na tym etapie studenci powinny przedstawiać dane na temat: metody unieszkodliwiania odpadów, liczbę zakładów unieszkodliwiania odpadów, ilość odpadów unieszkodliwiana w poszczególnych metod.

Kolejnym punktem projektu stanowi spis (najważniejszych) słabych stroń obecnego sytemu w wybranej aglomeracji.

Następna część projektu  stanowi samodzielną część projektu wykonana przez studentów za pomocą prowadzącego przedmiotu. W tej części studenci opracowują trzy scenariusze gospodarki odpadami oraz zaproponują optymalnego systemu gospodarki odpadami w pełnym zrozumieniu gospodarki odpadami (od zbiórki do unieszkodliwiania) dla wybranej aglomeracji uwzględniając spisanych punktów stanowiących słabe strony obecnego systemu      

Zakres projektu podzielony jest na siedem następujących zadań:

1. Krótka charakterystyka wybranej aglomeracji;

2. Pozyskiwanie informacji w zakresie ilości i rodzajów odpadów (+ skład morfologiczny);

3. Pozyskiwanie informacji o metodach zbiórki i transportu odpadów dla domów jedno i wielorodzinnych;

4.Przedstawienie za pomocą tabel, rysunków oraz schematu ideowego  metod unieszkodliwiania odpadów, liczby zakładów unieszkodliwiania odpadów, ilości odpadów unieszkodliwionych w poszczególnych metodach dla stanu obecnego;

5.Dokonywanie interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciąganie wniosków oraz formułowanie i uzasadnianie opinii na temat obecnego stanu gospodarki odpadami;

6.Opis trzech zaproponowanych systemów gospodarki odpadami dla w aglomeracji, w tym:

6.1. zaprojektowanie systemów selektywnej zbiórki i transportu dla trzech scenariuszy (X, X+10%, X+20%) dla domów jedno i wielorodzinnych;

6.2. założyć sprawność zakładu sortowania i segregacji odpadów

6.3. oblicz odzyskanych surowców wtórnych

6.4. oblicz masę odpadów przeznaczonych do poszczególnych metod unieszkodliwiania odpadów

6.5. przedstawienie za pomocą tabel, rysunków oraz schematu ideowego  metod unieszkodliwiania odpadów, liczby zakładów unieszkodliwiania odpadów, ilości odpadów unieszkodliwionych w poszczególnych metodach dla trzech scenariuszy,

6.6. dokonanie prostych analiz ekonomicznych (przychodów) dla każdej metody unieszkodliwiania odpadów w każdym scenariuszu,

6.7.  dokonanie prostych analiz ekologicznych (porównanie emisji) dla każdej metody unieszkodliwiania odpadów w każdym scenariuszu,

7. Dokonanie wyboru optymalnego systemu gospodarki odpadami dla wybranej aglomeracji w oparciu o analizy ekonomiczne i ekologiczne;

8. Wyciągnięcie wniosków oraz formułowanie i uzasadnianie opinii;

9. Oddanie projektów;

10. Obrona projektów.

Harmonogram konsultacje

 

 Sekcja nr:

Imię i Nazwisko:

 

Termin

Zadania*

Uwagi

 

-        Krótka charakterystyka wybranej aglomeracji

-        Pozyskiwanie informacji w zakresie ilości i rodzajów odpadów (+ skład morfologiczny)

-        Pozyskiwanie informacji o metodach zbiórki i transportu odpadów;

-        Przedstawienie za pomocą tabel, rysunków oraz schematu ideowego  metod unieszkodliwiania odpadów, liczby zakładów unieszkodliwiania odpadów, ilości odpadów unieszkodliwionych w poszczególnych metodach dla stanu obecnego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przygotuj projekt do oddania w uzgodnionym terminie:

*Brak obecności na jednym z terminów konsultacji powoduje obniżenie oceny o 0,5 pkt.

 Ocena

Ocena będzie składała się z następujących części:

Projekt

zaliczenie projektu – Zp = obecność + oddanie projektu + obrona projektu.

Ostateczna ocena końcowa (OK) będzie obliczona w oparciu o formułę:

Dokładna formuła OK= 0,2 + 0,5 + 0,3

Wykład

Zaliczenie pisemne w formie testu zawierającego pytania otwarte lub wielokrotnego wyboru

Kryterium zaliczenia: minimum 50% poprawnych odpowiedzi

Ocena końcowa: 0,5 wykład  + 0,5 projekt