Badania naukowe charakteryzują się tym, że badacz stoi przed koniecznością zaplanowania eksperymentu, który w jak największym stopniu realizuje aspekt nowości. Z tego względu, kieruje się on w równym stopniu swoją wiedzą i intuicją. Eksperyment przeprowadza się na drodze badań doświadczalnych w celu zebrania informacji. Podstawowym elementem badań doświadczalnych są pomiary. Na podstawie pomiarów określa się model zjawiska, którego reprezentację stanowi w postaci użytkowej. Szczególne wymagania dotyczące pomiarów występują, gdy budujemy model dynamiczny dla badanych procesów czy zjawisk.

Celem przedmiotu jest:

·        zaprezentowanie metod związanych z planowaniem i interpretacją eksperymentu,

·        spełnienie wymagania dla połączenia znanych i powtarzalnych metod z oczekiwaniami uzyskania dotychczas nieznanych wyników,

·        określenie kosztów dostarczenia wystarczającej ilości informacji, efektywności i możliwości realizacji.

Rozpatrywane są eksperymenty dla badania zjawisk, celowego wywoływania zjawisk lub jego zmian, obserwacji i pomiarów zmian w czasie, a także problematyka badań systemów oraz uwzględnienie opóźnień dla przesyłania i zapisu danych.

Omawiana jest adekwatność struktury modelu, a w tym czynniki istotne dla przebiegu modelowanych procesów w badanym obiekcie, skala równań modelujących obiekt czy typ równań modelu.