(poniżej pdf do pobrania)
Część prowadzących wykłady przez Platformę Zdalnej Edukacji prowadzi je w sposób zbliżony do tradycyjnego, czyli prezentowanie slajdów wraz z ich omówieniem głosowym. Z opinii studentów wynika, że jest to najbardziej przystępna forma kształcenia zdalnego w ramach wykładów. Program PowerPoint umożliwia nagrywanie prezentacji w ten sposób – poniżej kilka wskazówek i praktycznych rad dotyczących tej formy prowadzenia zajęć (opis dotyczy pakietu Microsoft Office 2016, w innych wersjach mogą być pewne różnice).
1. Zestaw komputerowy musi być oczywiście wyposażony w mikrofon, zaleca się zwiększenie czułości mikrofonu do maksimum (Panel sterowania -> Ustawienia dźwięku). W trakcie nagrywania warto ściszyć telefon :)
2. W programie PowerPoint, z karty „Pokaz slajdów” wybrać „Rejestruj pokaz slajdów” i jedną z dwóch opcji „Rozpocznij rejestrowanie od początku” lub „Rozpocznij rejestrowanie od bieżącego slajdu”.
3. Należy pamiętać o tym, że ścieżka dźwiękowa jest dogrywana jako element animacji do każdego slajdu z osobna, dlatego komentarz mówiony w trakcie przełączania slajdów może zostać nieco przycięty. Nie należy tez podczas prezentacji cofać się do poprzedniego slajdu, gdyż spowoduje to nadpisanie nagranego tam wcześniej komentarza. Animacje w ramach poszczególnych slajdów nie powodują zaburzenia nagrywania narracji.
4. W czasie nagrywania można użyć „wskaźnika laserowego” –Ctrl+lewy przycisk myszy oraz pióra (Ctrl-P). Wskaźnik i pióro można też wybrać z menu podręcznego (wyświetlenie menu podręcznego nie jest rejestrowane).
5. Nagrywanie można w każdej chwili przerwać przyciskiem pauzy na kontrolce nagrywania (po wznowieniu nagrywanie w ramach bieżącego slajdu będzie kontynuowane) lub wyjść z nagrywania (wznowienie od następnego slajdu poleceniem „Rozpocznij rejestrowanie od bieżącego slajdu”).
6. Nagrany komentarz dla danego slajdu można odsłuchać klikając ikonę głośnika w prawym dolnym rogu slajdu.
7. Przy nagrywaniu etapami zaleca się zapisywanie od czasu do czasu nagranej prezentacji – przy niektórych operacjach podczas odsłuchiwania nagranego komentarza PowerPoint potrafi się zawiesić.
8. Rysunki, wzory, schematy, wykresy itp. elementy wykładu, które są w czasie tradycyjnych zajęć rysowane przez prowadzącego na tablicy, można narysować na kartce papieru, zrobić zdjęcie i wstawić jako slajd do prezentacji (przy dużej liczbie wzorów matematycznych, ich tworzenie Edytorem równań może być czasochłonne). Być może nie będzie to wyglądać w pełni profesjonalnie, ale trudne czasy wymagają czasem prowizorycznych rozwiązań.
9. Udostępnienie studentom prezentacji w formacie PowerPoint (plik z rozszerzeniem pptx lub ppsx) ma tę wadę, że w zasadzie wymaga pobrania pliku na urządzenie docelowe i odtworzenia na komputerze. Duża część studentów odtwarza materiały korzystając z urządzeń mobilnych, stąd wydaje się, że lepszą alternatywą jest przekonwertowanie prezentacji do formatu wideo. Podobną uwagę można odnieść do prezentacji z narracją w formacie pdf.
9. Nagraną prezentację można zapisać w postaci nagrania wideo (mp4) poleceniem Plik -> Eksportuj -> Utwórz wideo. Warto wybrać jakość o najniższej rozdzielczości – prezentacja powinna być wystarczająco czytelna, natomiast wielkość pliku nie rośnie do astronomicznych rozmiarów (chociaż i tak jest spora).
10. Platforma Zdalnej Edukacji ma ograniczenia dotyczące wielkości przesyłanych materiałów, więc tak nagrany film należy umieścić na zewnętrznym serwerze (Dysk Google, OneDrive itp.), a na platformie zamieścić link do zewnętrznej lokalizacji (np. poleceniem „Dodaj aktywność lub zasób -> Adres URL”).